torsdag 7 december 2017

Enkel längd med jordgubbs- och vitchokladfyllning

Häromkvällen var jag så sugen på något gott. Och inte vadsomhelst, utan, nån bakelse med vit choklad. Så jag bestämde mig på morgonen att åka och handla ingredienser. Valde att göra det enkelt för mig och köpte en rulle färdig smördeg och en vit chokladkaka, Marabou självklart. Hemma hade jag frysta jordgubbar. Här kommer receptet, eller rättare sagt "receptet"..

1. Sätt ugnen på 180 grader.
2. Ta fram en ugnsplåt och bre ut smördegen. Ta fram chokladkakan och sätt på den i mitten av degen, hel, utan att dela på den. Skär snittar runt chokladkakan, se bild.


3. Sätt jordgubbarna i en kastrull och låt koka under nån minut och rör om. Mixa jordgubbarna så den blir puréaktig; du kan ev söta jordgubbarna med lite florsocker.
4. Lägg nu av jordubbspuréen på chokladkakan. Häll lagom mycket så att det inte blir torrt men inte så mycket så det rinner över.
5. Sedan flätar du igen längden. Se till att få den så tät som möjligt.


6. Pensla med ett uppvispat ägg och sätt in i mitten av ugnen, ca 15-18 min, tills den är gyllenbrun.
7. Ta ut och lägg längden på ett galler. När den kallnat något kan du strö över florsocker.
8. Färdig att dela och äta.


Denna enkla längd kan göras i oändliga variationer, t ex med vaniljkräm och mandelspån, mjölkchoklad kaka eller  varför inte en mörk choklad, lingon- och saffranspuré i stället för jordgubbar, vanilj- och blåbärspuré, kokta päron och choklad... etc.. låt fantasin flöda 😉

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar